1. RC Review: Smrtící chaos

čtvrtek 15. listopadu 2012

Autor: Matt Dickinson
    Série: Mortal chaos
    Česká anotace:

Zdánlivá drobnost – mávnutí motýlích křídel – uvede do chodu řetězec dramatických událostí a osudově ovlivní životy mnoha lidí. Matt Dickinson ve své mistrně napsané próze zavede čtenáře v krátkých „klipových“ vstupech do rozličných prostředí – třeba na severní stěnu Mount Everestu, na palubu Boeingu 747, k jezeru Malawi, na dostihovou dráhu – a nechá je se zatajeným dechem sledovat klíčové okamžiky v životě svých hrdinů. Román vycházející z teorie chaosu je určen všem, kdo milují napětí, ale nespokojí se jen s povrchní četbou. Klade řadu provokativních otázek a přináší překvapivé odpovědi.

Někteří přežijí. Jiní zemřou. Všichni jsme propojeni.

Vydání v ČR: 2012
    Nakladatelství: Fortuna Libri
    Počet stran: 304
    Hodnocení: 4 z 5
    Přečteno v listopadu 2012, 4 dny, v češtině

Trailer ke knize:

Autor
    Matt Dickinson je filmař a spisovatel, specializující se na divoká místa všude na světě a na lidi, kteří tato místa obývají. Sám je vášnivý cestovatel a dobrodruh. Je zřejmé, že právě v knize Smrtící chaos se inspiroval jak svou cestou na Mount Everest, tak i návštěvou Afriky. Na univerzitě vystudoval antropologii, poté se začal věnovat kariéře v televizi. Série Smrtící chaos je prozatím jeho poslední knižní sérií.

Teorie chaosu
    Námětem pro tuto sérii se autorovi stala matematicko-fyzikální teorie chaosu, a to konkrétně teorie motýlího efektu. V podstatě jde o to, že i jen takový nepatrný pohyb, jako je třepetání motýlích křídel, může způsobit něco tak obrovského, jako je například tajfun klidně i na jiném kontinentu.

O knize
    Nikdy by nás nenapadlo, jak dalece mohou sahat důsledky našich činů a rozhodnutí. A nejen našich. Stačí mávnutí křídel motýla, vyplašený králík, který způsobí zranění dostihové koně, malí kluci hrající si se zbraní a neštěstí není daleko. Jenže nic z toho nevzniklo náhodou. Jedná se o řetězec událostí, které nakonec povedou ke katastrofě, při které budou umírat lidé...

Pokud chcete vědět, jaké následky může mít jeden váš pohyb, rozhodně sáhněte po této knize. Mattu Dickinsonovi se povedlo něco relativně složitého, jako je fyzikální teorie, přiblížit i naprostému lajkovi, jako jsem já. Kniha se čte v podstatě sama, kapitoly jsou dost krátké, jedná se o části příběhů lidí, které se dějí během jednoho dne. Ocitneme se v Anglii, ale i ve Washingtonu, Africe nebo na vrcholku Mount Everestu. Autor rozhodně nešetří detaily a barvitě popisuje všechny situace, které se odehrávají. Sama jsem před očima viděla ten řetězec, kterým na sebe události navazovali. Kdyby nebylo jedné, nevznikla by ani ta další. Donutilo mě to zamyslet se, jak já sama můžu například pouhou cestou po městě ovlivnit život osoby, do které jsem třeba omylem strčila. Navíc na konci knihy všechny události vygradují na maximum a pomyslný kruh se uzavře, protože se opět vrátíme k motýlovi, který vše způsobil.

Pokud chcete zažít trochu napětí a dramatu a sledovat osudy obyčejných lidí, které se vlivem náhody v určitých bodech protnou a ovlivní, rozhodně sáhněte po této knize. Já sama jí dávám 4 hvězdičky, které jsou bezesporu zasloužené. Už se nemůžu dočkat dalšího dílu, jehož ochutnávku můžete nalézt, společně s rozhovorem s autorem, na konci knihy.

Děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za poskytnutí recenzního výtisku.